Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Algemeen Bestuur DG&J overig

donderdag 26 september 2024

14:00 - 16:00
Locatie

Dordrecht, Duurzaamheidsfabriek, Leerparkpromenade 50

Voorzitter
H. van der Linden

Agendapunten

  1. 02
    Ingekomen en uitgaande stukken/Mededelingen en ontwikkelingen in de portefeuilles
  2. 03
    DG&J ALGEMEEN
  3. 03.1
    DG&J - Besluitvormend
  4. 03.1.a

  5. 03.1.b

    Op 6 juni 2024 heeft u het Meerjarenbeleidsplan DG&J ZHZ 2024-2028 (MJP) vastgesteld na zienswijzen van gemeenteraden. Wij hebben op basis hiervan een concept-Uitvoeringsprogramma opgesteld.

  6. 03.2
    DG&J - Opiniërend
  7. 03.3
    DG&J - Ter informatie
  8. 03.3.c

    De cijfers in het sociaal jaarverslag hebben betrekking op het kalenderjaar 2023. Per onderwerp zijn de bijzonderheden vermeld en waar mogelijk is de vergelijking met de cijfers over 2022 gemaakt.

  9. 03.3.d

    Het doel van deze uitbreiding van de Bevoegdhedenovereenkomst is om tijd en werk te besparen en de personeelsregelingen sneller in werking te laten treden.

  10. 03.3.e

    Binnen de DG&J is er zowel op bestuurlijk als ambtelijk niveau behoefte aan een nadrukkelijkere invulling van een adviesrol richting de eigenaren en opdrachtgevers van de Gemeenschappelijke Regeling.


    In de GR DG&J vervullen de 10 deelnemende gemeenten zowel de rol van opdrachtgever (inhoudelijk) als die van eigenaar. Dit in de context van lokaal, meervoudig lokaal en gemandateerde taken, wat i.c.m. de diverse ambtelijke overleggen complexe lijnen in afstemming en besluitvorming gebleken zijn. Met ruis in besluitvormings- en P&C cyclus processen tot gevolg.

  11. 04
    GEMEENSCHAPPELIJKE GEZONDHEIDSDIENST
  12. 04.1
    GGD - Besluitvormend
  13. 04.1.a

    In november 2023 is Hiemstra & De Vries gestart met het onderzoek naar een toekomstbestendige jeugdgezondheidszorg (JGZ) in de regio Zuid-Holland Zuid. Het doel van dit onderzoek is om een keuze te kunnen maken ten aanzien van een passende governance van de basistaken van de JGZ die aansluit op de lokale en regionale ambities.
    In haar eindrapport adviseert Hiemstra & De Vries de huidige governance voort te zetten en tegelijkertijd de benodigde, alsook mogelijke verbeteringen in de huidige governance door te voeren.

  14. 04.2
    GGD - Opiniërend
  15. 04.3
    GGD - Ter informatie
  16. 04.3.b

    Gemeenten hebben de taak toezicht te houden op de kwaliteit van de uitvoering van de Wmo. De GGD Zuid-Holland Zuid is sinds 2016 de aangewezen Wmo-toezichthouder op kwaliteit van Wmo-voorzieningen voor:
    · De zeven Drechtstedengemeenten. Het opdrachtgeverschap verloopt in de praktijk via de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD).
    · Centrumgemeente Dordrecht voor Beschermd Wonen en maatschappelijke opvang.
    · Gemeenten in de Alblasserwaard (Gorinchem en Molenlanden)
    Het jaarverslag beschrijft voor wie de verschillende vormen van Wmo-toezicht zijn uitgevoerd, met welke frequentie en de ontwikkelingen van het afgelopen jaar.

  17. 05
    LEERPLICHT EN VOORTIJDIG SCHOOLVERLATEN
  18. 05.1
    LVS - Besluitvormend
  19. 05.2
    LVS - Opiniërend
  20. 05.3
    LVS - Ter informatie
  21. 06
    SERVICE ORGANISATIE JEUGD
  22. 06.1
    SOJ - Besluitvormend
  23. 06.1.a

    Binnen de regio Zuid-Holland-Zuid zijn de afgelopen jaren een aantal alternatieve vormen van jeugdhulp ontwikkeld waar behandeling/begeleiding en verblijf samen komen. Voor de Opper van Enver en de Break van ASVZ leidt de bekostigingssystematiek zoals die nu plaatsvindt via PxQ tot problemen. Een andere bekostigingssystematiek, met daarbij ook de behorende financiële middelen, zou deze twee waardevolle initiatieven helpen.

  24. 06.1.b

    Jeugdhulp dient ook voor de toekomst beschikbaar en betaalbaar te blijven. Afgelopen zomer hebben we een evaluatie en analyse uitgevoerd wat kaders en uitgangspunten schetst voor deze opdracht. In deze nota schetsen we de aanloop, inclusief eerdere genomen besluiten en kader. Vervolgens verdiepen we met een nadere analyse op zowel de context van de jeugdhulp als specifieke aspecten op het vlak van de in te kopen hulp. Tot slot stellen leggen wij een verbeterprogramma voor waarbinnen met een brede aanpak in samenwerking gewerkt toegewerkt wordt naar het beschikbaar en betaalbaar houden van de jeugdhulp.

  25. 06.2
    SOJ - Opiniërend
  26. 06.3
    SOJ - Ter informatie
  27. 06.3.c

    De twee vervoerspercelen die RMC momenteel uitvoert, zijn oorspronkelijk gegund aan Maasstad Regie Centrale B.V.. Deze partij heeft de uitvoering van deze opdrachten beëindigd per 1 november 2022, in aanloop naar een bedrijfsbeëindiging. Na onderhandelingsprocedures zijn er twee kortlopende contracten met RMC afgesloten voor de uitvoering van de betreffende percelen, met een looptijd tot uiterlijk 31 juli 2024.

  28. 07
    VEILIG THUIS
  29. 07.1
    Veilig Thuis - Besluitvormend
  30. 07.2
    Veilig Thuis - Opiniërend
  31. 07.3
    Veilig Thuis - Ter informatie
  32. 08
    Rondvraag
  33. 09
    Kabinetsdeel wordt niet gepubliceerd
  34. 10
    Sluiting